موسیقی کناری در دیوان ناصرخسرو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهدیه عبادی
- استاد راهنما محمد امیر عبیدی نیا
- سال انتشار 1394
چکیده
در این پایان نامه مسائل مربوط به شعر وموسیقی کناری آن و همچنین کلیّ? مسایل مربوط به قافیه وردیف ،حاجب و برخی از مصادیق تکرار که در حوز? موسیقی کناری حائز اهمیت بوده مورد بررسی قرار گرفته است . در پایان نامه حاضر تک تک ابیات دیوان قصاید، منظوم? روشنایی نامه و سعادتنامه بعد از خواندن و مورد مداقه قرار گرفتن آمارگیری نیز شده اند و سپس این آمارها تحلیل شده اند . از جمله مطالبی که در این پایان نامه مورد بررسی قرارگرفته است حروف قافیه ، عیوب قافیه ، قافیه های بدیعی ، حدود قافیه ، ردیف ، نوع ردیف ، آخر ردیف ، عیوب ردیف ، حاجب ، و برخی از تکرارها است . علاوه بر موارد فوق که اصلی ترین بخش پایان نامه می باشد ، در قسمت نخست پایان نامه نظرات گوناگون در مورد شعر وموسیقی و همچنین قافیه و ردیف هم از دید متقدمان و هم از دید متأخران آورده شده است . سعی بوده تعاریفی که از اصطلاحات مربوط به قافیه و ردیف ارائه شده از کتاب های نسبتاً معتبرتر و حتی مرجع باشد از جمله: کتاب المعجم فی معاییراشعارالعجم شمس قیس. به طور کلی می توان گفت این پایان نامه تا حدودی سبک شعری ناصرخسرو در زمینه مسایل مربوط به قافیه و ردیف و سایر مواردی را که به موسیقی کناری مربوط می شود در خود جای داده است . امتیاز این پایان نامه بیشتر از این جهت است که کلّ آثار منظوم ناصرخسرو، یعنی تک تک ابیات آثار وی پیش چشم بوده است و بدین گونه نبوده که قسمتی از آن انتخاب شود و سپس به کلّ آثار منظوم وی تعمیم داده شود .
منابع مشابه
موسیقی کناری در شعر کودک
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نو...
متن کاملموسیقی کناری در رباعیات مولانا
یکی از عوامل موسیقی بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهمترین جلوههای آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعیهای خود شگفتیهای زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار فونتیکی یا موسیقی کناری میاندیشیده است. از اینرو گاه در ساختار کاملاً طبیعی و بیتکلّف برای تأکید و تکمیل وزن یا غنای موسیقایی کلام قافیه و ردیف را در رباعیات خود تکرار میکند یا آن را در مصراع سوم نیز ل...
متن کاملبررسی نماد در دیوان ناصرخسرو
اشعار ناصرخسرو از جنبههای گوناگون قابل بررسی است و هدف در این پژوهش، بررسی نماد در شعر این شاعر است. ابتدا نمادهای به کار رفته در دیوان وی، از جهت خاستگاه بررسی و سپس انسانی یا فرارونده بودن آنها مشخص شده است. نمادهای به کار رفته در دیوان ناصرخسرو، از نوع نمادهای انسانی هستند و خاستگاه آنها طبیعت (درختان) و جاندارانی مانند پرندگان و حیوانات، شخصیتهای تاریخی و مذهبی، موجودات افسانها...
متن کاملبررسی استعاره در دیوان ناصرخسرو
هدف از نگارش این مقاله بررسی مواد استعاره، ساختار استعاره، ویژگی و شگردهای استعارهسازی به عنوان مهمترین عنصر خیال در دیوان ناصرخسرو است. اعضای بدن انسان، طبقههای مختلف مردم، طبیعت، دنیا و آسمان مهمترین عناصری هستند که ناصرخسرو به عنوان مواد استعاره در دیوان خود از آنها بهره برده است. ناصرخسرو بیشتر برای توضیح و تبیین اندیشههای مختلف خود به عناصرخیال از جمله استعاره توجه داشته و بر...
متن کاملبررسی موسیقی بیرونی و کناری در غزلیات دیوان اهلی شیرازی
از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هر چه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن احساسات و عواطف شنونده داشته است. لذا رسالت اصلی این پژوهش بررسی موسیقی کناری و بیرونی غزلیّات اهلی شیرازی است. غزلیّات اهلی شیرازی از اوزان لطیف و روانی برخوردار است و بحرهای رمل و هزج بیشترین کاربرد را در غزل های وی دارد. این رساله در سه فصل تنظیم گردیده است. فصل اول به بیان کلیِات و تعاریف پیشینیان و معاصر...
بررسی موسیقی بیرونی و کناری در دیوان غزلیات ظهوری ترشیزی
شعر زبان دل و زاییده ی احساسات آدمی است و شاعر کسی است که این احساسات و عواطف را با زبانی مخیل و موزون در ساختاری مطلوب بیان می کند. شعر جان و روان آدمی را نوازش می دهد و اندیشه و تخیل او را به اوج می رساند و به او احساس لذت می بخشد. موسیقی نیز پدیده ای در فطرت آدمی است . و این دو هنر ، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند .این پژوهش به بررسی موسیقی بیرونی وموسیقی کناری، در غزلیات ظهوری ترشیزی پرداخ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023